Wolf
Konstrukcję NSX Honda zaczeła od arkusza czystego papieru, zdecydowana rozwiązać każdy problem związany z budową doskonałego samochodu sportowego.
Skąd nazwa? Wywodzi się ze słow: "New sportscar - experimental" (Nowy eksperymentalny samochód sportowy) I to było wszystko w 1984r. rozpoczęto prace nad tym projektem. Postanowiono, że musi być rownie łatwy w prowadzeniu jak każde inne auto tej klasy. NSX`a konstruował świetny inżynier Nobuhiko Kawamoto, który kierował działem badawczo - rozwojowym firmy, a obecnie jest prezesem przedsiębiorstwa Honda Motor Company.
Dział Badawczo - Rozwojowy Hondy prowadził studia nad superwozami od początku lat 80 tych.Kawamoto przypomina "Badalismy najlepsze auta sportowe świata i stwierdzilismy, że często nie należały do łatwych w prowadzeniu - były dobre dla wyczynowego kierowcy na torze, ale trudne do jazdy w mieście. Pomyśleliśmy, że gdyby dobre własności przy szybkiej jezdzie połaczyć z łatwością ich prowadzenia, to wzrosłaby liczba amatorów ich kupna." Jest to naprawde nowe spojrzenie na samochody sportowe.
Model NSX miał wykazać wysokie możliwości techniczne Hondy, stanowiąc reklame dla marki Acura reprezentującej Honde na rynku amerykanskim dla bogatej klienteli i ugruntować renomę firmy zapoczatkowaną na wyścigach GP z zespołami Williamsa i McLarena.
Miał to być samochód z silnikiem centralnym, choćby ze względu na związki z wyścigami.
Fachowcy oczekiwali dużego silnika V10 jak w F1 ale Kawamoto odrzucił tę myśl. Sprzeciwił się także napędowi na cztery koła lub układu 4 kół skrętnych, stosowanych w Hondzie Prelude. Jesli NSX miał być łatwy w prowadzeniu musiał być zwarty i lekki. "Najważniejszy jest stosunek mocy do masy" podkreśla "zatem zbudowaliśmy ten samochód prawie całkowicie z aluminium"
Przy ostatecznie lekkiej budowie, do wymaganych osiągów wystarczyłby 6 cylindrowy silnik wolnossący. Kawamoto mowi: "Gdybyśmy zrobili konstrukcję stalową, potrzebowalibyśmy silnika 12 - cyl i wyszedłby z tego Ferrari Testarossa. A to już nie nasz rynek.
W żadnym seryjnym samochodzie nie stosowano tak wiele aluminium. Dział Badawczy Hondy opracował nawet specjalne stopy aluminowe. Poszczególne części nadwozia wykonano z blach z rozmaitych stopów i o róznych grubościach. Potrzebne były nowe metody tłoczenia i zgrzewania aluminium oraz uzyskiwania dobrej jakości powłok lakierniczych, gdyż zwykła powierzchnia aluminium jest bardziej chropowata od stali.
W efekcie powstała bardzo sztywna skorupa o masie zaledwie 210 kg - o 40 % mniej niż konwencjonalne nadwozie stalowe, jedynym stalowym elementem jest rura przebiegająca przez całą szerokość samochodu pod tablicą rozdzielczą. Większość elementów podwozia też wykonano z aluminium. Zawieszenie na wachaczach podwójnych, w zasadzie takie jak w formule 1, mocuje się do przedniej i tylniej dodatkowej ramy. Poza spręzynami składa się ono wyłacznie z odlewów, odkuwek i wytłoczek ze stopów lekkich. Koła kute z aluminium są o 6 kg lżejsze od kompletu kół odlewanych, Stalowe są tylko tarcze i zaciski hamulcowe, ze względu na rozpraszanie ciepła.
...........................................................................................................
Silnik musiał być lekki i zwarty. Najpierw była to odmiana jednostki V6 z Hondy Legend i Rovera 800. Wprawdzie Honda skonstruowała najmocniejszy silnik F1 z turbodoładowaniem, ale nigdy nie była za turbosprężarkami w swych wozach użytkowych. Chiała aby NSX miał dużą moc i moment obrotowy i żeby natychmiast reagował na pedał przyspieszenia, a to ostatnie jest dla silnika Turbo bardzo trudne ( było ) do uzyskania. Tradycyjny 3 litrowy silnik V6, nawet taki jak opracowany dla NSX, z 4 wałkami rozrządu, 24 zaworami i tytanowymi korbowodami typu F1, nie dawałyby żądanej mocy bez szkody dla przebiegu momentu obrotowego.Odpowiedzią były zmienne czasy otwarcia zaworów - w języku Hondy układ Vtec.
Dzięku układowi Vtec, nie stosowanego w pierwszych prototypach, silnik osiągał 204 KW i samoczynnie zmieniał harakterystyke, dając maksymalną moc na wysokich obrotach i cudowną łatwość manewrowania przy małych prędkościach.
Silnik V6 jest dość krótki, ady dać sie ustawić poprzecznie, równolegle do skrzyni biegów, jak to bywa w samochodach z przednim napędem.Pamiętając , że NSX mógłby znalezsc nabywców w USA jako samochód dla przyjemności, przygotowano 4 biegową skrzynie automatyczną i wspomaganie kierownicy. Aby uniknąć długich przewodów od napędzanej od silnika pompy układu wspomagania kierownicy , wynaleziono nowy elektryczny układ wspomagania z silnikiem otaczającym zębatkowy mechanizm kierowniczy, oszczędzający miejsce i mase.
Dla bezpieczenstwa, wszystkie NSX-y mają 4 - kanałowy elektroniczny układ przeciwblokujący hamulców i układ regulacji siły napędowej TCS, wykorzystujący te same czujniki przy kołach do kontroli i ograniczania poslizgu kół. Niektóre samochody z silnikiem centralnym mogą być trudne do prowadzenia na granicy przyczepności kół do jezdni. Nie dotyczy to NSX, a to dzięki dobremu dynamicznemu rozłożeniu mas, w wyniku dużego rozstawu osi i starannego rozmieszczenia elementów.
Duży rozstaw osi ( 2530 mm ) przyjęto też dla wygody pasażerów. We wnętrzu NSX, wyłożonym czarną skórą, widać wiecej solidności niż luksusu, choć kolumna kierownicza ma rególowaną długość i kąt nachylenia, a fotele wyposażono w 4 punktową regulację położenia ze wspomaganiem elektrycznym. Przyrządy o odczycie analogowym są duże i czytelne, a wbudowany układ radio magnetofonowy hi - fi opracowano specjalnie wraz z amerykanską firmą BOSE.
Od 0 do 160km/h w 13,5 sekundy.
Wnętrze dwumiejscowej kabiny o dużych szybach może się mocno nagrzewać, zatem wyposażono je w automatyczną klimatyzacje. Honda przyznaje że stylizacja NSX nie jest tak uderzająca jak Ferrari, ale dobra widoczność jest znacznie ważniejsza. "Ferrari może miec lepszy wygląd" - powiedzial Kawamoto ale za to NSX ma lepszą widoczność, obszerniejsze wnętrze i miesci wiecej bagażu.To poprostu inny rodzaj samochodu.I rzeczywiscie z prędkością maksymalną 261km/h i z przyspieszaniem od 0 - 100 w 5.2 oraz od 0 do 160 w 13.5 s, NSX jest nieco szybszy od ferrari 348.
W odróznieniu od Ferrari 348 ma on koło zapasowe specjalnie o zmniejszonych wymiarach, umieszczone z przodu, a w tylnym bagażniku można schować zwykłe koło z przebitą oponą.
NSX jest pierwszym superwozem z silnikiem centralnym, wytwarzanym przez dużą firmę samochodową. Jego produkcja była mała ale i tak dwukrotnie wieksza niż produkty ferrari
W swoim ośrodku technicznym Tochigi na północ od Tokyo, firma Honda założyła specjalną fabryke NSX, gdzie doborowa 240 osobowa załoga montuje samochody na linii produkcyjnej, na ktorej od robotów wazniejszy jest człowiek.
Zakład produkujący samochody od wrzesnia 1990r., miał wytwarzać do 25 wozów dziennie czyli 6000 rocznie, ale popyt od razu znacznie przekroczył oczekiwania i zatrudniono juz dalsze 80 osób, aby podnieść roczną produkcję do 7800 sztuk.
Honda NSX
Silnik : V 6 cyl , 4 wałki rozrządu w głowicach , 24 zawory
Pojemność skokowa 2977 cm
Moc maks 204 kw przy 7000 obr
Maks mom obr 285 przy 5300 obr
Prędkość max 261 km/h
Przyspieszenie 0-100 : 5.2
Długość : 4405 mm
Rozstaw osi : 2530 mm
Rozstaw kół przód/tył 1510/1530
Masa całkowita 1370 kg
Ciekawostki
- Zaprojektowane przez Hondę, z udziałem pinifariny z Włoch, nadwozie NSX ze stopów lekkich ma współczynnik oporu powietrza 0,32
- Pomimo iż chłodnica w NSX miesci się z przodu, NSX ma też boczne wloty do chłodzenia alternatora i przedziału silnika. Jest to także wymóg stylistyczny wobec każdego silnika superwozu z silnikiem centralnym.
Całość tekstu pochodzi z Encyklopedi SuperAuta nr 5.
Oczywiscie przez lata NSX był modernizowany stopniowo i ulepszany zapraszam więc wszystkich chętnych do aktywnego uzupełniania informacji o poszczególnych typach i modelach tego kultowego wśrod fanów Hondy Auta
i ostatnia wersja limitowana GT
ps: Przepraszam za duże zdjecia ale można przynajmniej szczególiki wychwycić
Ja po CRXie kupie Integre ,a po niej chocby sie mialo walic i palic NSX bedzie stal w moim garazu 100000 zł to jeszce nie koniec swiata a bestie z 92 roku mozna kupic calkiem zadbana :]
i nie zgnije bo całe z aluminium hehe
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plptsite.xlx.pl