ďťż

Wolf



Honda uderza w Accord - najnowszy silnik Diesla 2.2 i-DTEC

Honda lubi zaskakiwać nowościami. Nie inaczej było tym razem podczas 40 Tokio Motor Show. Po rewelacyjnie przyjętym trzy lata temu silniku 2.2 i-CTDi (inteligent-Common rail Turbo Diesel injection) inżynierowie koncernu Honda Motor Company Ltd. pokazali swoje najnowsze dzieło, również z wtryskiem bezpośrednim ON, spełniające wyśrubowaną normę Tier II/Bin 5.

Wróćmy na chwilę do jednostki 2.2 i-CTDi

Podobno główny konstruktor projektu nienawidził Diesla. Widać alergie z czasem mijają, zwłaszcza jeśli przynoszą złote runo i tytuł "Silnik Roku 2005".

To był pierwszy motor od początku do końca zaprojektowany i wykonany przez inżynierów Hondy. Fakt, projektowanie i ustawianie taśmy produkcyjnej zajęło aż 8 lat, ale było warto. Motor ten pod maską Accorda z 2003 roku pracował jak serce Mariusza Pudzianowskiego, co więcej, brzmiał koncertowo naśladując najlepsze fortepiany Yamahy. A trzeba wiedzieć, iż diesle nie są zwykle obdarzone soczystym soundem układu wydechowego.

Ten był światowym wydarzeniem i do dziś poraża wirtuozerią, jak każdy koncert Rafała Blechacza. Jeśli dołożyć najcichszą pracę w segmencie, pozbawioną wibracji i "twardej" pracy znanej z techniki pompowtryskiwaczy TDI Audi i Volkswagena, to trudno o lepsze referencje.

Być najlepszym

Jednak inżynierom Hondy to nie wystarczyło. Zawsze pragnęli zadziwiać swoich użytkowników dynamicznymi i, co najważniejsze, niemal bezawaryjnymi silnikami Otto (benzynowymi). Teraz po raz kolejny pragną zdominować segment diesli z wtryskiem bezpośrednim common rail.

Asem w rękawie ma być motor nowej generacji 2.2 i-DTEC (inteligent-Diesel TEChnology). Było o nim głośno już podczas ostatniego IAA we Frankfurcie, teraz pracujący model-przekrój ponownie zafascynował specjalistów i dziennikarzy na niedawno zakończonym salonie w Tokio.

Jednostka 2.2 i-DTEC - nowy diament na motoryzacyjnym firmamencie

Honda jeszcze nie daje pełnej informacji o najnowszej konstrukcji, która znajdzie się pod maską nowego Accorda Tourer w połowie przyszłego roku. Wiemy jednak, iż jednostka bazuje na (wyżej opisanym) wielokrotnie nagradzanym silniku 2.2 i-CTDi z Hondy Accord pokazanej we Frankfurcie w 2003 roku.

Blok, z ciśnieniowo odlewanego aluminium i lekkiej głowicy DOHC z 4 zaworami na cylinder w konstelacji pent-roof combustion chambers pozostawiono bez zmian. Dodano najnowszy wtrysk common rail III generacji, (pracujący teraz pod nieco zwiększonym ciśnieniem 1650 barów), piezoelektryczne wtryskiwacze Denso i remapowano sterownik wtrysku.

W planach jest także zastosowanie wydajniejszej turbosprężarki IHI ze zmienną geometrią łopatek i nowego intercoolera.

Jeśli założenia konstrukcyjne sprawdza się w testowanym Accordzie Tourer Concept, należy oczekiwać jeszcze większego ognia pod maską. Dziś prezentowany prototyp z Tokio dysponuje mocą 140 KM i 340 Nm momentu obrotowego (dostępnego już przy 1800 obr./min).

Walka z emisją spalin na poziomie Euro 6!

O najnowszym silniku Hondy mówi się z wielu powodów. Jest najcichszy w swojej klasie (zaledwie 65,5 dB), posiada kompaktową i lekką zabudowę, dysponuje emisją spalin na niespotykanym poziomie US Tier II/Bin 5 Amerykańskiej Agencji Ochrony Środowiska EPA, gdzie emisja NOx musi być niższa niż 43,5 mg/km.

Przyjęte rozwiązania: common rail III generacji, zawór EGR (Exhaust Gas Recirculation), 3-funkcyjny katalityczny konwerter i najnowszy filtr DPF (Diesel Particulate Filter) już gwarantują wyeliminowanie NOx (tlenków azotu) aż o 90 proc.

- Najnowsza jednostka Hondy i-DTEC udowadnia, iż silniki wysokoprężne nowej generacji są nieszkodliwe dla środowiska. Ma to ogromne znaczenie dla japońskiego rynku, jak również w niektórych stanach Ameryki (Michigan, Kalifornia), gdzie już dziś obowiązują restrykcyjne normy spalin - powiedział Takeo Fukui, president & CEO Honda Motor Ltd.

Dzięki innowacyjnemu katalizatorowi opracowanemu przez inżynierów Hondy, który wykorzystuje reakcję redukcji powstałego w nim amoniaku do zainicjowania przekształcenia tlenków azotu w nieszkodliwy azot, osiągnięto poziom emisji NOx spełniający normę Euro 6 (w Polsce od 2014 roku). Nowa Honda Accord Tourer przyjmuje też wyzwanie normie US Tier II/Bin5.

Wspomnieliśmy o zwartej konstrukcji nowej jednostki. To cenna zaleta umożliwiająca jej bezproblemowy montaż ze standardowym katalizatorem i filtrem cząstek stałych w krajach, gdzie w najbliższym czasie nie jest wymagana jeszcze norma Euro 5/6.

Dane t-t prototypowej jednostki 2.2 i-DTEC
stopień sprężania: 16,7:1
ilość zaworów/cylinder: 4
moc: 140 KM przy 4000 obr./min.
moment obrotowy: 340 Nm przy 1800-2000 obr./min.
przyspieszenie od 0-100 km/h: poniżej 9,1 s
prędkość max: 205 km/h
średnie zużycie ON: 5,4 l/100 km
data wprowadzenia do seryjnej produkcji: połowa 2008 roku






Czejsc Daniel

Dzieki za interesujace informacje. Wyglada to wszytko obiecujaco.... chociaz inne koncerny (VW, PSA,..) maja juz silniki z takimi osiagami

silnik za to spelnia wymagania normy euro 6, nie wiem czy konkurenci tez to potrafia. Jedno mnie jednak martwi: to czasteczki. OK jest "diesel particulate filter" ale taki filter i tak bedzie przepuszczac te najmnieszje czasteczki ktore sa najbardziej niebezpieczne dla zdrowia
Te wszystkie filtry, katalizatory EGRy w dieslach sa piekne jak auto jest nowe. Po paru latach to wszystko sie wysypuje a koszty wymiany ... makabryczne.
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • ptsite.xlx.pl