Wolf
Postanowiłem przepisać z biuletynu jaki otrzymałem pocztą historie marki Honda w wyscigach F1. Tekst nie jest mojego autorstwa jednak postaram się poprzez internet wyszukać ciekawych fotografi byście mieli troche wiecej dodatkowych informacji.
Honda to firma zbudowana na marzeniach. A żadne marzenie nie inspiruje tak , jak wyścigi samochodowe.W świecie gdzie nawet najmniejszy szczegół określa sukces,Honda wykorzystała siłę marzeń , aby zainspirować nowe pomysły , rozwinąć rewolucyjne technologie i pokonać każdą przeszkodę,która staneła na drodze.
To głęboko zakorzeniona filozofia, datowana jeszcze na połowe lat 50-tych,kiedy założyciel firmy,Soichiro Honda oznajmil o swej decyzji wzięcia udziału w wyścigach TT na isle of Man (wyspie Man).
Wyzwanie zmierzenia sie z najlepszymi na świecie z pewnością polepszyłoby technologię i umiejętności inżynierskie Hondy.Ale marzeniem Hondy z dzieciństwa bylo zostać mistrzemświata w sporcie motocyklowym na maszynie noszącej jegonazwisko.Ta energia ipasja do zawodów była inspiracją niezwykłego sukcesu Hondy,najpierw w wyścigach motocyklowych , potem w formule 1, a w końcu w płodnym , wygrywającym wyścigi , zaangażowaniu w wiele rodzajów międzynarodowych sportów motoryzacyjnych.
Sochiro Honda ciągle testował nowe możliwości technologii , zawsze oczekując szczegółowych uwag od ludzi , którzy prowadzili maszyny z jego nazwiskiem.Nic dziwnego , że, Honda był pierwszym producentem , który zauważył , że sporty motoryzacyjne były nie tylko miejscem rozwoju wspaniałych maszyn , ale także srodowisko zawodów było doskonałe do szkolenia wspaniałych mechaników.Ta potrzeba pokonywania nowych wyzwań inżynierskich pozostaje niezmiennie zasadą Honda Motor Company.
Duch innowacyjności i chęć do eksperymentowania z nowymi produktami i pomysłami okreslila wczesnie miejsce Hondy w sportach motoryzacyjnych.Pasja firmy i jej tradycja doskonałości w ściganiusie trwa i napędza marzenia także dzisiaj.
Starania Hondy w F1 przyniosły wiele sukcesów , począwszy od pierwszego wyścigu w 1964 roku.Oto krótkie opisy tych sukcesów.
1. 1964 rok Niemieckie Grand Prix
Debiut Hondy w grand Prix odbyl sie w Nurburgring w sierpniu 1964 roku.
Mimo iż niedoświadczony kierowca Ronnie Bucknum zaczął z ostatniego sektora , prowadził jako 9-ty aż do zjazdu z powodu podejrzenia uszkodzenia
2. 1966 rok 1 miejsce w Meksykańskim Grand Prix.
Rok ogromnego postępu został spektakularnie uwieńczony w wyścigu finalnym.Amerykanin Richie Ginther rozpoczoł wyścig z drugiego rzędu,ale po starcie przejął prowadzenie i miał wystarczająco silne nerwy , aby doprowadzić do pierwszego zwycięstwa hondy
Honda RA272 silnik 1.5 litra v12 , 200 koni przy 10500 obr waga bolidu 485 kg
film
http://www.youtube.com/watch?v=h23iiTMdWLE3. 1967 włoskie GP John Suretees pokonuje Jacka Brabhama o 2/10 sekundy w Monzie i zajmuje 1 miejsce. Model RA300
Ra 273
Ra 300
4. 1968 Włoskie GP Surtees zapewnił Hondzie pierwsze pole position w Monzie
bolidy to
RA 300 , RA 301 , RA 302
silnik
Type: Honda RA273E V12 (B-series)
Year: 1966-1968
Number of cylinders: 12
Configuration: 90 degree vee
Capacity: 2991
RPM: 11000
Power: 400-410 bhp
5. 1983 rok Brytyjskie GP Pełen powrót Hondy do GP z ekipą Spirit . 36 start Gp w historii tej marki
6. 1983 Południowoafrykańskie GP Keke Rosberg zdobywa pierwsze punkty dla nowego turbo w Williams Hondzie.
Silnik 1.5 V6 turbodoładowany
Type: RA166E
Year: 1986
Number of cylinders: 6
Configuration: 80 degree vee, turbo
Capacity: 1494
RPM: 12500
Power: 820-900 bhp
7. 1984 rok Amerykańskie GP Rosberg zdobywa mistrzostwo w Williamsie o napędzie Hondy.Jednym ze szczytowych osiągnięć w karierze Keke Rosberga w Williams - Hondzie było drugie z jego dwoch zwycięstw , w Detroit.
Zakwalifikowany jako piąty , Rosberg przejechał wspaniale pierwsze okrążenie , przesuwając sie na drugą pozycję , ay przejąć prowadzenie zaraz po rezygnacji Ayrtona Senny , utrzymując pozycje aż do mety.
silnik v6 turbo 80 kąt 1.5 litra moc 750 - 1000 koni masa auta około 540 kg
film
http://www.youtube.com/wa...related&search=8. 1985 rok 73 start w GP
Południowoafrykańskie GP Dwóch zawodników w Williamsach na napędzie Hondy zajmuje dwa pierwsze miejsca : Nigel Mansell 1 szy , Rosberg 2 gi
9. 1986 rok Brytyjskie Gp
Wzruszony Mansell wygrywa w kraju rodzinnym z Nelsonem Piquetem z ekipy jako drugim
filmik
http://domipaulin.free.fr...-mansell-piquet10. 1986 rok Portugalskie GP był to 88 start ekipy w GP
Pierwszy Tytuł Konstruktora Hondy, pierwszy z sześciu pod rząd !!!
11. 1987 Francuskie Grand Prix
Kolejna wielka walka Mansell-Piquet w ramach dominacji Hondy w formule 1. To był trzeci z czterech kolejnych 1-2 finiszów Hondy.Mansell przypieczętował zwycięstwo , gdy silnik jego brazylijskiego rywala zgasł w Pit Stopie.
12. 1987 Brytyjskie GP
Silniki Hondy zajmują cztery pierwsze miejsca
13. 1987 Austryjackie GP
Setny wyścig przypieczętowany zwycięstwem Williamsa Mansella.
14. 1987 Japońskie GP
Piquet zdobywa Mistrzostwo Kierowcy pierwsze dla Hondy
15. 1988 Francuskie GP
Rekordowe czwarte zwycięstwo 1-2 dla McLarena - Hondy
silnik
Type: RA168E
Year: 1988
Number of cylinders: 6
Configuration: 80 degree vee, turbo
Capacity: 1494
RPM: 14000
Power: 680 bhp
16. 1989 Włoskie GP
50-ta wygrana Hondy dzieki McLarenowi Alaina Prosta
17. 1989 Japońskie GP
Prost zdobywa Mistrzostwo Świata w Suzuce
tu przejazd tego pana na torze suzuka
http://www.youtube.com/watch?v=wY2VuZnQJAs18. 1990 rok Japońskie GP
Senna odzyskuje tytuł Mistrza Świata gdy on i Prost zostali usunięci z wyścigu z powodu niesławnego incdentu
silnik 3.5 litra na początku V10 pod koniec V12 , moc podana 690 koni w praktyce około 710 koni przy 13 tys obr masa bolidu 505 kg !
19. 1991 rok Japońskie GP
Senna widzi starania Mansella , chcącego odzyskać tytuł , ale sportowo pozwala Gerhardowi Bergerowi wygrać wyścig.
20. 1992 186 start w GP Australijskie
Drugie pokolenie Hondy uwieńczone zwycięstwem Bergera
silnik w jego bolidzie to MP4/6B
21. 2000 rok Australijskie GP
Obiecujący start BAR-Hondy , z Jacques Villeneuveem jako czwartym
nie wiem w jakiej specyfikacji jezdził w 2000 roku tu specyfikacja na 2007
Specyfikacja techniczna BAR Hondy 007:
Oficjalna nazwa:
Podwozie: włókno węglowe o konstrukcji plastra miodu
Hamulce: węglowe
Skrzynia biegów: 7-biegowa (+wsteczny), sekwencyjna, obsługiwana przez kierowcę systemem hydraulicznym
Zawieszenie: pojedyncze mocowane z włókna węglowego
Amortyzatory: Showa
Elektronika: BAR
Kierownica: BAR (we współpracy z Rack i Pinion)
Opony: Michelin
Zbiornik paliwa: ATL
Pojemność zbiornika paliwa: 150 l
Felgi: BBS Magnesium
Wymiary: długość - 4 675 mm, rozstaw osi – 3 140 mm, rozstaw kół przednich – 1 460 mm, rozstaw kół tylnych 1 420 mm, ogólna wysokość - 950 mm, ogólna szerokość - 1 800 mm
Waga: 600 kg z kierowcą i kamerą
Specyfikacja techniczna silnika:
Oficjalna nazwa: Honda RA005E
Liczba cylindrów: V10
Pojemność silnika: 3 litry
Kąt rozwarcia cylindrów: 90 stopni
Sterowanie zaworami: pneumatyczne
Sterowanie przepustnicą: elektroniczno-hydrauliczne
System wtrysku: Honda PCM-FI
System zapłonu: Honda PCM-IG
Moc maksymalna: ponad 900 KM
Obroty maksymalne: ok. 18 500 obr./min.
22. 2000 rok Włoskie GP
Ricardo Zonta kończy jako czwarty w dwusentym wyścigu Hondy
Honda RA000E 3.0l V10 kąt 88 stopni 3 litry 800 koni mechanicznych
23. 2001 rok Hiszpańskie GP
Ciężka praca nad BAR - Hondą owocuje miejscem na podium . JV pokazuje potencjał samochodu , finiszując jako trzeci podczas gdy Jarno Trulli w Jordan Hondzie znalazł sie poza punktacją.
RA001E rok 2001 v10 , 3 litry 795 koni przy 18500 obr
24. 2003 rok Jenson Button dołącza do Villeneuva po raz pierwszy w Parku Alberta
25. 2004 rok San Marino GP
Button jest drugi , jako pierwszy w trzeciej generacji Hondy w F1
26. Brazylijskie GP
Honda jest druga w Mistrzostwie Konstruktorów ; Button jest trzeci wśród uhonorowanych kierowców zdobył 11 podiów
27. 2006 rok Bahrain GP
Pierwszy od 1968 roku samochód całkowicie wyprodukowany przez Hondę odnosi debiutancki sukces , gdy JB zajmuje czwarte miejsce w pierwszym wyścigu sezonu.
Także pierwszy raz pojawia się Super Aguri zasilany Hondą ( poniżej )
SA05
Nazwa SA05
Konstrukcja Kompozyt i karbon
Zawieszenie Ohlins
Koła BBS
Opony Bridgestone
Hamulce AP Racing Calipers
Hitco material
Steering SAF1 power assisted
Steering wheel SAF1 specification and composite construction
Fotel Driver specific carbon composite
Pasy bezpieczeństwa TAKATA
Skrzynia 7 biegowa
Sprzęglo Sachs
Engine Honda RA806E
Displacement 2.4 litres
Configuration V8 naturally aspirated
Vee angle 90 degrees
Maximum power Over 700 bhp
Maximum revs Over 19,000 rpm
Valve train 4 valves per cylinder,
pneumatic valve system
Injection system Honda PGM-FI
Throttle system Electro hydraulically-operated system
Ignition system Honda PGM-IG
Spark Plugs NGK
oraz
SA06
Honda RA806E
Displacement 2.4 litres
Configuration V8 normally aspirated
Vee angle 90 degrees
Maximum power Over 700 bhp
Maximum revs Over 18,500 rpm
Valve train 4 valves per cylinder, pneumatically operated
Throttle system Electro hydraulically operated system
Injection system Honda PGM-IG
Spark Plugs NGK
28. 2006 Rok niemieckie GP
Honda świetuje swoje trzecie stulecie w Hockenheim
Honda w Liczbach
300 wyścigów
71 zwycięstw
171 podiów
77 pole positions
1511.5 punktów
5 mistrzostw kierowców
1987 Nelson Piquet williams Honda
1988 Ayrton Senna McLaren Honda
1989 Alain Prost McLaren Honda
1990 Ayrton Senna McLaren Honda
1991 Ayrto Senna McLaren Honda
6 Mistrzostw Konstruktorów
1986 Williams Honda
1987 Williams Honda
1988 McLaren Honda
1989 McLaren Honda
1990 McLaren Honda
1991 McLaren Honda
cdn.
Troche filmików jak jezdziło sie wtedy
http://www.youtube.com/watch?v=RSakh_7LSDE senna prost
http://www.youtube.com/wa...related&search= senna prost 89 suzuka
Senna V's Schumacher V's Prost V's Hill- Silverstone 1993
http://www.youtube.com/wa...related&search=Alain Prost 1989 McLaren HONDA SUZUKA
http://www.youtube.com/watch?v=wY2VuZnQJAsSuzuka 89
http://www.youtube.com/wa...related&search=Senna V's Prost Monaco 1984
http://www.youtube.com/wa...related&search=1984 Monaco Grand Prix
http://www.youtube.com/wa...related&search=Ayrton Senna
http://www.youtube.com/wa...related&search=1982 - Gilles Villeneuve & Keke Rosberg
http://www.youtube.com/watch?v=ke58HG5ggWIF1 Austria 1982 last lap
http://www.youtube.com/watch?v=DvNq0YXosdwTribute to Damon Hill
http://www.youtube.com/watch?v=wXtNHVJO27oNigel Mansell tribute
http://www.youtube.com/watch?v=11QbvGClC5cAyrton Senna V's Nigel Mansel 1986
http://www.youtube.com/wa...related&search=Ayrton Senna V's Nigel Mansel 1992
http://www.youtube.com/wa...related&search=The BEST overtake ever. Mansell Vs Piquet Silverstone 87
http://www.youtube.com/watch?v=5XTXqw-7QWsMansell & Piquet - Silverstone 1987
http://www.youtube.com/wa...related&search=A lap of Silverstone by Nigel Mansell
http://www.youtube.com/wa...related&search=Monoco Battle between Mansell and Senna ogien
http://www.youtube.com/wa...related&search=Jenson Button V's Fernando Alonso
http://www.youtube.com/watch?v=c_IDpb5SSL4Jenson Button's first win a tribute
http://www.youtube.com/wa...related&search=
Kawał historii...
Chlopaki to co tutaj zapodaliscie jawnie daje czadu!!!
BRAWO BRAVO !!!
http://www.hondaracingf1.com/edit znalazlem to jako ciekawostke mam nadzieje ze do tematu
http://www.overclockers.com.au/pr.php?id=494864http://www.hondaracingf1.com/pdf/300gp_1.pdfhttp://www.hondaracingf1.com/pdf/300gp_2.pdf
a ja ostatnio wyczytałem ze Honda jest najwiekszym na swiecie producentem silnikow spalinowych!
fajny art.
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plptsite.xlx.pl