Wolf
Od jakiegoś czasu chodziła za mną myśl o budowie hybrydowej skrzyni biegów w mojej Hondzi civic 4g. Szukałem wszelkich informacji na ten temat, i dzięki mocy internetu pogłębiłem swoja wiedzę. Zaowocowało to podjęciem się tego oto zadania.
Przeróbka ta dotyczy tylko skrzyń na linkę bo ze skrzynią hydro różni sie w sumie dość znacznie i nie wiele części jest zamiennych.
Najlepszą opcją według mnie jest kupno skrzyni biegów od Hondy CRX oraz CONCERTO. Z crx-a będziemy potrzebować biegi 1-2-3-4 a z concerto przełożenie główne, fd.
concerto
crx
Przełożenia we wszystkich Civic-ach 4g SOHC są następujące:
I 3.250
II 1.894
III 1.259
IV 0.937
V 0.771
FD 4.250
Honda Crx:
I 3.250
II 1.944
III 1.346
IV 1.033
V 0.878
FD 3.888
Honda Concerto Sohc posiada przełożenia takie jak w Civicu Sohc ale fd wynosi 4.437. Dohc zawiera natomiast przełożenia jak w Crx-i ale fd równe 4.250. Do budowy hybrydy użyłem:
obudowy od skrzyni z civica, V bieg od civica (aby w trasie i na mieście nie mieć super wysokich obrotów) 1-2-3-4z crx-a oraz fd z mechanizmem różnicowym od concerto. Z pozostałych części można zbudować skrzynie do Concerto (przełożenia od Concerto plus fd z crx-a, będzie to bardzo ekonomiczna skrzynia) a sprzedać takie rzeczy jak wybieraki z crx-a, fd 4.250, obudowę z crx-a. Ogólnie pomniejszy to koszt budowy hybrydy do jakichś normalnych pieniędzy. Ok, to zaczynamy co i jak.
Skrzynia wygląda tak:
Odkręcamy: żółty-śruby łączące 2 części skrzyni, nasadka 12, 13szt.
czerwony-korek wlewu oleju
niebieski-korek do spuszczania oleju
biały-pod tą ,,nakrętką" (grzechotka 3/8 cala) jest pierścień zabezpieczający, który należy rozszerzyć
Tak wygląda pierścień:
Należy pierścień rozszerzyć a w szparę coś włożyć np. małą nasadkę
Bierzemy negocjatora
i staramy sie rozpołowić skrzynie. Trochę, stukania, pukania i naszym oczom ukazuje się to:
Odkręcamy 2 nakrętki (10) i wyciągamy zbędne elementy.
Odkręcamy nakrętkę (12) i imbus
Łapiemy za oba wałki oraz wybieraki i wyciągamy do góry wnętrzności. Naszym oczom ukaże się taki widok:
Wybijamy FD z mechanizmem różnicowym. Mamy już wszystkie elementy naszego lego.
Tak wyglądają wałki w skrzyni. Na dole wałek sprzęgłowy, u góry główny. *element fd.
Z ciągamy wałki z wybieraków i zaczynamy rozbierać pierwszy wałek. Najlepiej podzielić wałek na kilka części i odkładać je w kolejosci. Pamiętamy również który element jak jest ustawiony, góra, dół. Tak wygląda goły wałek od crx-a. Biegi 1,2,R są na stałe z wałkiem.
Zakładamy 3 bieg crx (26 zębów)
4 bieg crx (30 zębów)
5 bieg civic (35 zębów)
Zakładamy łożysko i tak wygląda gotowy wałek:
Pora na wałek główny. Odginamy zabezpieczenie, odkręcamy nakrętkę (klucz 30),
Wybijamy łożyska. Najlepiej jakiś mały przecinak włożyć między dwa łożyska i delikatnie pukając, ściągnąć oba.
Rozkładamy wałek
Bierzemy wałek od concerto (16 zębów), na który zakładamy biegi
Zakładamy bieg 1 crx (39 zębów) oraz wsteczny
Zakładamy bieg 2 crx (35 zębów)
Zakładamy 3 bieg crx (35 zębów)
Zakładamy 4 bieg crx (31 zębów)
Zakładamy 5 bieg civic (27zębów)
Zakładamy łożyska, podkładkę i przykręcamy nakrętkę. Zabezpieczamy ją przed odkręceniem. Mamy gotowy 2 wałek.
Tak wygląda nasza skrzynia. Zakładamy fd (71 zębów) z mechanizmem różnicowym. Pamiętajmy o 2 podkładkach od wałka sprzęgłowego.
Zakładamy wałki z wybierakami
I montujemy w skrzyni
Przykręcamy wszystko z powrotem
Zakładamy drugą część obudowy skrzyni (pamiętając o pierścieniu). Sprawdzamy czy biegi wchodzą bez problemów. Jeżeli wszystko ok, to uszczelniamy skrzynie sylikonem do wysokich temperatur i skręcamy ją. Potem do samochodu, 2l MTF-u i śmigamy
WNIOSKI
Budowa hybrydowej skrzyni nie jest super trudna lecz wymaga cierpliwości. Nigdy wcześniej nie rozbierałem skrzyni biegów a jej budowę i działanie znałem czysto teoretycznie. Jestem osobą bardzo upartą więc się podjąłem tego. Nie jest to czysta robota, więc jak ci się nie chce samemu bawić to zleć to komuś. Tu podziękowania dla rem36 za pomoc. Koszty to zakup skrzyni od crx-a (200-400), concerto (250-400), olej (130). Potem sprzedajesz ekonomiczną skrzynie do concerto za 250zl, wybieraki od crx-a 50zl, obudowę od crx-a 80zl, fd 4.250 z mechanizmem różnicowym 100zl. Wychodzi wtedy koszt ok 200-300zl. Łożyska biegów, synchronizatory, same biegi są wymienne między sobą. Miałem 3 skrzynie wiec złożyłem ją na najlepszych (moim zdaniem) częściach. Nie pisałem dokładnie gdzie mieszałem bo to zależy od stanu poszczególnych elementów w twojej skrzyni. To co się dzieje z autem teraz to masakra. Polecam wszystkim tą modyfikację.
P.S. Jeżeli są jakieś błędy, masz pytania, to daj znać. Chcę stworzyć jak najbardziej pomocny materiał. Robiłem to pierwszy raz a mechanikiem nie jestem wiec trochę wyrozumiałości. Thx
super robota!!!
Bardzo dobry materiał!
Mega write-up
FD warte uwagi jest też z HRV.
fajny projekt. Moze tez sprubuje
gr8 !!
a czy można użyć przełożenie głównego a innej skrzyni, nie koniecznie od concerto, np z D13B2 rok 1995
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plptsite.xlx.pl