Wolf
Czesc wszystkim!
Swoja przygode z syntezatorami dopiero zaczynam. Znajomy z ktorym mam kiepski kontakt ( caly czas przesiaduje za granicą, z tego powodu nie moze mi za duzo pomoc ) posiada korga TR oraz korga m3. NBrzmieniowo bardziej podoba mi sie TR, dlatego tez raczej do jego kupna sie przymierze. Bedzie to dobry wybór zwazajac na moje fundusze.
Przegladalem to forum i czytalem rozne tematy dotyczace korga TR. W oczy rzuciło mi sie zdanie:
Dragonflame napisał/a:
... TR ma tylko jeden efekt insertowy i jeden master, a to za mało, jeśli będziesz miał tylko jeden klawisz. Triton czy Karma mają po 5 efektów insertowych i 2 masteryCo to znaczy tak na chlopski rozum? Czym są efekty insertowe? Czym jest master? Jaka jest roznica miedzy jednym efektem i masterem a pięcioma i dwoma kolejno. W jaki sposob mnie to ogranicza?
Prosze o pomoc! :)
Efekt Insert to efekt, który związuje się z konkretnie barwą.
Efekt Master to efekt, który działa globalnie na wszystkich kanałach w całym setupie czy jak to tam jest w korgach.
Jeden insert oznacza tylko tyle, że mozesz mieć albo jeden delay, reverb, chorus, flanger, phaser etc. etc. etc. Tylko jeden. Mało, dlatego ze często buduje się całe łańcuchy efektów. Np. Flanger->Reverb->Delay->Compresor->EQ
A 1 to faktycznie dość mało. PC3 dla porównania ma ich 16.
Ale! Jak mówi mr.Tweakheadz
With the exception of reverb, you will find that most FX programs do exactly what a LFO does, but they do it by sampling the audio first, adding unwanted noise and grunge. Do it clean. Do it right. Do it with an LFO tonight! lol.Zródło cytatu:
http://www.tweakheadz.com/programmer.htmlPozdrawiam
Voyac
Czyli na tym polu Korg TR sprawuje się bardzo słabo, tak? Czy w gruncie rzeczy nie jest mi to tak bardzo potrzebne?
Jest jakaś alternatywa? ( Mowie o instrumentach nowych, nie uzywanych )
M50 za doplata... zobaczysz, że tych efektów potrafi zabraknąć, gwarantuje Ci to
M50 za doplata... zobaczysz, że tych efektów potrafi zabraknąć, gwarantuje Ci to A ile bym zaplacił najmniej za takiego M50? I czemu twierdzisz, ze tych efektow potrafi zabraknac :)? O jakich sytuacjach mowisz? I czy mala ilosc efektow jest problemem dla mnie - osoby, ktora zaczyna przygode z syntezatorami?
Nie zrobi Ci to różnicy :) zerknij na Alle, tam jest M50 jakaś za 3500 złotych. A reszta to tak ponad 4000 niestety. TRka fajny klawisz jak na początek, pouczysz się, ograsz a potem dozbierasz na coś wyższego :)
Czyli na tym polu Korg TR sprawuje się bardzo słabo, tak? Czy w gruncie rzeczy nie jest mi to tak bardzo potrzebne? No, to zależy. Co grasz, co chesz zrobić z klawiszem, etc etc. Także forma w jakiej przygotowujesz utwory, to czy jest to faktycznie jedyny twój instrument itd.
Duża ilość efektów to przede wszystkim wygoda. Bo możesz mieć faktycznie kilka barw, które będą brzmiały tak jak powinny jednocześnie. Z jednym insertem/master musisz po prostu kombinować, żeby ci wszystkiego starczyło.
A jeszcze jedno.
Próbowałem to wygooglować, ale z kiepskim skutkiem.
Jak sobie patrzyłem np. na Korga TR to zobaczyłem w opisie technicznym takie coś:
- Wejścia: Switch/Pedal, Damper (obsługuje half damper). Czyli że co. Rozumiem, że moge podłączyć pedał przedłużający dźwięk. Ale czy moge np. podłączyć jakiś pedał, którym będę mógł zmieniać barwy przy naciśnięciu?
Co oznaczają poszczególne pojęcia ( switch, damper, half damper ). Co moge właściwie tam podłączyć i na jakiej zasadzie będzie działać?
Tutaj jest np. lista akcesoriów dla tego korga. Czy ktoś mi może wyjaśnić, co do czego służy?
http://www.korg.com/Product.aspx?pd=191Proszę być da mnie wyrozumiałym. W tej kwestii jestem kompletnym nowicjuszem, a że mój angielski nie jest najwyższych lotów, dlatego licze na waszą wiedzę i chęć pomocy. Dziękuje za pomoc, będę naprawdę wdzięczny
Damper to wejście na pedał sustain - do podtrzymywanie dźwięku.
Half damper to to samo, tylko można podłączyć pedał wrażliwy na docisk.
Switch - można podłączyć różne rzeczy, ja mam zwykły pedał sustain, którego używam do przełączania brzmień.
[ Dodano: 13-08-09, 00:36 ]
Switch to pedał, który ma 2 położenia: domyślne i drugie kiedy go wciśniesz i trzymasz. Zwykle działa jako sustain albo właśnie służy do przełączania brzmień, w aranżerach do wrzucania przejścia itp.
Pedały ekspresji działają jak potencjometry, czyli tyle ile go wciśniesz to z taką wartością on zadziała.
Podłączę się do tematu. Interesuje mnie taka kwestia. Załóżmy, że w lewej ręce mam pada, w prawej sax. Gram solo na saxie (jednocześnie nie chcę odrywać lewej ręki, żeby nie było pusto), ale chcę skorzystać podczas grania solo z funkcji pitchbendera, czyli opuścić lekko dźwięk itp. Czy taka opcja jest do wykonania za pomocą któregoś z tych pedałów?
Ale lewa ręka ma grać cały czas to samo?
U mnie w Yamasze można takie coś zrobić na 2 sposoby:
- funkcja LEFT HOLD, czyli wciskam klawisze i puszczam, a dźwięk dalej gra dopóki nie wcisnę innych (w sekcji lewej ręki)
- z pedałem, chyba SOSTENUTO, ale najpierw trzeba przestawić pedał w ten tryb
W PC3 bez problemu monza ustawic pitcha na jeden z pedałów CC. Pewno gdzie indziej tez sie da.
Ale lewa ręka ma grać cały czas to samo?Lewej ręki nie chciałbym w ogóle odrywać od grania, a funkcje pitchbendera załatwić pedałem. Jeśli nie ma takiej opcji, to wtedy załóżmy przytrzymać dźwięk pedałem w lewej ręce, po to żeby była płynność w graniu i w tym czasie skorzystać lewą ręką z pitchendera i grać saksem. Nie wiem czy jest taka możliwość tylko w przypadku części klawiatury dotyczącej pada. Interesuje mnie jak to wygląda w przypadku Korga TR. Do tej pory jeśli grałem jakieś solo na saksie i chciałem wykorzystać pitchbender, to wtedy bez grania pada, a chciałbym te dwie rzeczy połączyć. W moim starym Rolandzie E28 taką funkcję miałem, tzn. lewa ręka grała mi non stop do momentu zmiany akordu, w TRce czegoś takiego nie znalazłem.
Aha, no to źle zrozumiałem :) Ale to też jest możliwe, skoro Yamaha i Kurzweil to ma, to i Korg powinien. Ale nie zdziwiłbym się gdyby TR'ka nie miała, w końcu na czymś musieli oszczędzić...
Ale bez jaj, pozbawianie instrumentu mozliwosci kontroli nad.. kontrolerami? :D Tak jak dac rękę, tylko niesprawną. Niby machać można.
Szukaj w tym trybie, gdzie jest ustawianie barw, layerow, splitow etc. etc. albo w edycji presetów.
Heh, no Yamaha tak niestety robi w najtańszych modelach aranżerów, no ale zobaczymy. Oby się znalazło :)
Fajnie gdyby się wypowiedzieli użytkownicy Korga TR, którzy korzystają z pedałów, bo nie chce wywalać kasy na coś, co nie da mi możliwości z jakich chcę skorzystać. Dzięki Panowie za odpowiedź na moje pytanko. Poczytam jeszcze w manualu, popatrzę w instrukcji, ale jakoś do tej pory nie zauważyłem, żeby było to opisane.
Można edytować brzmienie saxu i w opcjach "pitch" ustawić AMS na "pedal" dla każdego oscylatora.
Tylko jaki pedał zakupić, żeby z tej opcji skorzystać?
Ja testowałem na najtańszej ekspresji Bespeco: vm16l. Jak dla mnie to wygodniej by było jakby pedał był 'powracający'. A AMS możesz sobie ustawić na cokolwiek - spróbuj np z damperem i zobacz czy o taki efekt Ci chodzi w ogóle.
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plptsite.xlx.pl