ďťż

Wolf

KEI to okreslenie małych autek miejskich jakie jezdzą po Japońskich drogach o pojemnosciach dochodzących do 0.5 litra lub troche ponad tą wartość.
Jako że w wiekszych miastach Japońskich liczba wolnych miejsc do parkowania drastycznie maleje auta te staly sie swoistym poligonem doświadczalnym wszelakich firm motoryzacyjnych.
W efekcie te małe pudelka cechuje dość spora moc z małej pojemności plus dużo radości z ich prowadzenia
Małe Kei zajmują mniej mniejsca na zatłoczonych parkingach , rzad pobiera za nie mniejsze opłaty wszelakie zarowno jesli chodzi o emisje spalin jak i wszelkie inne opłaty są zdecydowanie mniejsze jesli chodzi o Kei niz inne auta.

Pierwszą grupą Kei aut były auta z limitem 360cc pojemnosci ( właczajac 2 cylindrowce ) jednak z biegiem lat limit wzrosl do 550 cc oraz 4 cyl z maksymalną moca 42ps / 31kW oraz 660cc z maks mocą 64ps/47kw

W okresie pojawienia sie klasy KEI autem najbardziej usportowionym i pierwszym o bardziej zadziornym charakterze była Honda City turbo , był to rok 1982 napedzana była silnikiem 1.3 litra 4 cyl o kompresji 7.5:1 . Honda w tym małym autku wpompowała 74kw przy 5500 obr a nm dochodziły do wartosci 147 przy 3000 obr w połaczeniu z małą wagą 690 kg była to maksymalna mieszanka adrenaliny , sportu , i dużej ilości zabawy.



Rownoczesnie w klasie troche wiekszej niż Kei na poczatku lat 80 tych dużą role odgrywał nissan ktory wpowadzil wiele zmian jesli chodzi o usportowienie małych aut.
Jego silnik E15ET napędzany turbiną Garretta posiadający 1.5 litra 8.0:1 compresji oraz moc 85kw przy 5600 obr i 167NM przy 3200 obr. Nissan używał tego silnika rowniez potem w poznych latach 80 tych w takich modelach jak 1500 SSS liberta , Laurel Spirit , Sunny , Pulsar , EXA



Firma Daihatsu również miała swoją wizje jak mają wyglądać w przyszłosci auta typu KEI.
W 1983 roku na rynku pojawił sie G11 Charade Turbo , jego silnik stanowiła 3 cylindrowa jednostka napedowa o pojemności jedynie 993cc wyposażona w turbospręzarke firmy IHI oraz gaznik , moc jaką osiagała Charade z tym silnikiem to 59Kw przy 5500 obr oraz 118NM przy 3500 obr.



Charada była produkowana w wersjach 4 i 2 drzwiowych a ich waga wachala sie od 685 kg do 720.



Pod koniec 1983 roku na rynku swoj debiut miał kolejny model Daihatsu tym razem była to Mira Turbo i był to zarazem pierwszy debiut hot Kei w historii. Silnik Miry Turbo posiadał dwa cylindry pojemnosc 550 cc , kompresja wynosiła 8.2:1 moc 31kW przy 6000 obr oraz 56NM już przy 2500 obr. Nadwozie model L55 z 10 calowymi kołami w pozniejszym okresie dodatkowo zastosowano w tym modelu napęd na cztery koła !



MMC - Mitsubishi Motors Corporation było kolejnym zawodnikiem na rynku małych aut
Pierwszym małym miejskim modelem była Minica , było to auto dwu drzwiowe , w aucie tym zastosowano silnik model G23B SOHC gaznikowy pojemnosci 546cc ( 3 cyl ) kompresja wynosiła 8.5:1 moc 30kw i 57NM przy 6000 obr oraz 3500 obr wszystko to w aucie ważacym niespełna 560 Kg !!!



Subaru i Suzuki to kolejne firmy które dostrzegły olbrzymi potencjał małych miejskich aut

W 1984 roku Subaru wyprodukowało małe miejskie autko o nazwie REX turbo .
W aucie zastosowano silnik model EK23 SOHC pojemność 544cc trzy cylindry z turbosprężarką IHI , 30 kw przy 6000 obr oraz max moment obrotowy 58 NM przy 3500 obr
Zupełnie jak w modelach Daichatsu Mira opcjonalnie auto było sprzedawane z napędem 4 x 4 jednak auto w tej specyfikacji było o 85 kg cięzsze.

Suzuki tymczasem stawało do walki posiadając w ofercie model Cervo turbo . Było to auto jedynie dwu drzwiowe silnik F5A SOHC 543cc trzy cylindry o mocy 29kW przy 6000 obr oraz 54Nm przy 4000 obr. Rownoczesnie ten sam silnik był montowany w Suzuki Jimmy w wersji 4WD.



W 1985 roku Nissan zblizył sie do kategorii KEI swym March turbo.
Auto ważyło 710kg było dwu drzwiowym hatchbackiem.
Silnik w tym aucie nosił nazwe MA10ET , 8.0:1 kompresja , 63kW przy 6000 obr oraz 118Nm przy 4400 obr. Jednak March nie był do końca czystym hot KEI.



Daihatsu widząc wzrost liczby konkurencyjnych modeli typu KEI nowymi modelami Miry/Cuore w 1985 roku.
Mira TRx-x lub XXTR była produkowana jedynie w wersji dwu drzwiowej.
Stary silnik musiał ustąpić miejsca nowej jednostce napędowej o oznaczeniu EB pojemność 547cc trzy cylindry z turbosprężarką IHI . Moc 38 kW przy 6500 obr oraz 70NM przy 4000 obr przy wadze od 570 kg do 590 kg . Rownież i tu byla dostępna wersja z napędem 4WD .

Nie trwało to długo nim inne firmy poszły za ciosem i zaczeły prezentować nowsze modele swych małych KEI

Suzuki wypuszcza na rynek swoje pierwsze Alto RS . Z silnikiem F5A SOHC 550cc posiadajacy moc 35kW przy 6 tys obr oraz 64Nm przy 4 tys obr. RS była napędzana na koła przednie ważyła 580 kg lub o 60 kg wiecej w wersji 4WD.



W 1987 roku MMC zmodernizowało Minice . Nowy silnik 3G81 pojemnosc 548cc trzy cylindry zastąpił G23B i posiadał moc 37kW przy 6500 obr oraz 66NM przy 3000 obr. Auto wyposażone było w 12 calowe felgi a samo auto było bardzo zbliżone do L70 Miry TRXX

Jednak model EB 547cc w Mira TRXX z poznych lat 80 tych został zmodernizowany do 43kw przy 6500 obr oraz 73NM przy 4000 obr a waga nadal została utrzymana poniżej 600 kg tym samym Daihatsu nadal było liderem

Dodatkowo Daihatsu wymieniło model G11 Charade Turbo ze swoim Sohc gaznikowym turbo na wiekszy G100 Charade GTX-X doładowany DOHC , 12 zaworów , EFI , pojemność 993cc trzy cylindry oraz niewiarygodna moc 77kw przy 6500 obrotów oraz 130 NM przy 3500 obr . Auto dodatkowo było dość silnie wykorzystywane w rajdach i wyscigach z sukcesami.

POTĘŻNE MALUCHY



W 1988 roku klasa Kei została zmodernizowana co wazne pojemność mogła być troche wieksza niż 660cc a maksymalna moc mogła dochodzic do 64 koni ( 47kW)

Nowa era w mocnych Kei weszła z hukiem modelami L200 Daihatsu Mira Turbo . Nowy trzy cylindrowy silnik o oznaczeniu EF-JL 659cc Sohc , 12 zaworów , EFI , wraz z małym intercoolerem , osiągnieto moc 47kw przy 7500 obr oraz 92NM przy 4000 obr. Nowa Mira była oferowana w dwoch lub cztero drzwiowych wersjach opcjonalnie z napędami 4WD oraz 4WS !!!

Subaru Rex przeszło dramatyczne zmiany poprzez regulacje jakie objeły modele Kei.
Silnik EN05 SOHC 547cc , EFI z intercoolerem , kompresja 8.5:1 uzyskiwał moc 45 kW przy 6400 obr oraz 75NM przy 4400 obr. Napęd na obie osie był oczywiście dostępny dla klientów.



W 1989 roku pojawił sie nowy sportowy model Suzuki Alto tym razem był to model Works RS/R. Auto o specyficznym wygladzie i kocich oczach napędzie na cztery koła używało silnika F5B 547cc , DOHC , EFI , air to air intercooler , silnik ten osiagal moc 47kw przy 7500 obr oraz 77Nm przy 4000 obr. Model ten był również oferowany w wersji z napedem na jedną oś.

W 1991 roku silnik Alto Works został zastąpiony troche bardziej poważnym silnikiem o pojemnosci 658cc o oznaczeniu F6A DOHC posiadajacym moc 47kw przy 6500 obr oraz 90NM przy 4000 obr.



W 1989 roku pojawiła sie nowa MMC Minica Dangan ZZ4 , do dzis uważana za jeden z najbardziej zadziornych Kei cars. Auto miało zadziorny designe oraz potrójny wydech ! Była napędzana silnikiem 3B83 , DOHC , 15 zaworów , trzy cylindry , turbo z intercoolerem dawał moc wg nowych regulacji prawnych 47kw przy 7000 obr ! oraz 94NM przy 3500 obr , auto z napędem 4WD waży 720 Kg w pozniejszych modelach nm wzrosły z 94 do 96



Subaru w 1990 roku ulepszyło swoj model REX , z 547cc do pełnych 659cc. Nowy silnik EN07,SOHC , EFI , air-to-air intercooler osiagał moc 47kw oraz 84nm masa 730 kg oraz napęd na 4wd.

Rex został wycofany kiedy w jego miejsce w 1993 roku wszedł model Vivio . Masa 730 kg lepszy design oraz sprawdzony silnik EN07 ze zwiekszonym cisnieniem oraz 90NM przy 4000 obr.



Na odpowiedz mazdy nie trzeba było czekać długo.
Weszła na rynek małych sportowych Kei Cars modelem z drzwiami otwieranymi jak w legendarnym mercedesie gull-wing. Model AZ-1 był napędzany na os tylnią silnikiem o pojemnosci 657cc F6A ( od Suzuki !!! ) 47kw przy 6500 obr oraz 85nm przy 4000 obr w aucie ważacym 720 kg mała sportowe pudełeczko . Po dzis dzień są bardzo cenione przez kolekcjonerów.

Auta te w swych zmienionych formach funkcjonują do dzis. Nadal mimo iż wiele z modeli tu wymienionych znikneło już z rynku ma swoich następców. Silniki osiagają coraz wieksze moce z małych pojemnosci i z mniejszej liczby cylindrów. Japończycy nadal na swych zatloczonych ulicach jezdzą co rusz usportowionymi modelami małych Kei cars.
Poniżej kilka fotek aut silniki są praktycznie te same jedynie moc niejednokrotnie jest troche wieksza niż regulaminowa

Cappucino

























Na koniec pewnie sie zastanawiacie jak szybkie bywają KEI cars. Silniczki o pojemnosciach 660cc mocach 47kw w aucie o wadze w okolicach 750 kg potrafią przyspieszać w 9-10s do setki a 400 metrów w okolicach 16 sekun.

Jednak japończycy potrafią scigac sie tymi autami na torach lub na 400 metrów , po kilku zabiegach wymianie wydechu, dolotu , ingerencji w intercooler , podniesieniu doładowania auta potrafią zejść na 400 m w okolicach niskich 15 stek dość imponujace jak na 600 pojemności

Klasa Kei to oczywiscie również wszelakiego rodzaju małe mini furgonetki sprzedawane również na rynku europejskim.

Pozdrawiam Japoniec


super fajny temat- respect

sam miałem G100 GTti i całkiem śmiesznie to jeździło
Dzieki Nev troche zajeło tłumaczenie tekstu troche od siebie i jakoś poszło wkońcu Kei carsy to masakryczna wiekszość aut na drogach japonii

Śmiesznie ? chyba masakrycznie jak na taką pojemność 7.5-8.2 do setki to masakra no i kastrat o jeden cylinder. Spokojnie mozna zrobić swap z G100 do Coure ktore i w polszy kupic mozna , drobne mody i w tej masie cieżko dogonic takiego malucha potem.Ten biały couore z ostatniego foto ma 300 koni własnie z silnika GTTI

Ten suzuki Wagon R RR szok pełen

dla zainteresowanych przelicznik jednostek

http://www.lw.cad.pl/jedn/jedn_moc.htm
Fajny pomysł

btw



^



Fajnym pomysłem była ta mała motorynka którą można było kupić wraz z autem a ktora idealnie miesci sie po złozeniu do bagaznika tegoż Bulldoga
Pocieszne maleństwa. Jednak jak dla mnie, to stanowczo za małe...
Autka zarabiste - a najlepsze jest to ze nie musisz miec lawety zeby je wozic byle bus i jazda jak w profesjonalnym teamie
siedzac w IRL moja uwage przykuly toyoty glanza, jezdzi tu sporo tego
jest to starletka w wersji sportowej
engine 1.3 turbo, naprawde swietny zapierdzielacz
niestety nie udalo mi sie znalezc dokladnej specyfikacji technicznej, jak znajde to wkleje


The Glanza V hides under its hood a 1331cc DOHC, 4cyl, 4E-FTE engine, accompanied with CT9b turbo. This setup makes the 920Kg beauty output 133bhp, and accelerate from 0 to 100Km/h at the impressive time of 6.8 seconds. This pocket rocket is mechanically flawless like every Toyota.
Some features coming along with the Starlet – Glanzas V are electric windows, electric mirrors, ABS, climate control (optional), semi-bucket seats, 14" alloy wheels, dual mode turbo (0.65bar high/0.45bar low), the beautiful body kit which makes it scream that it is GT version, and much more.

DOHC 4 cyl silnik oznaczenie 4E-FTE turbina CT9b , waga 920 kg moc 133 konie od 0 do 100 w 6.8 sek , elektryczne szyby , el lustra , Abs , klime opcjonalnie , kubełki , 14 aluminiowe felgi , turbo o zmiennym cisnieniu 0,45 lub 0,65 bar , bodykit .
Wypas te samochodziki. Ostatio sam sie zastanawiam nad autkiem typu PocketRocket Ale to moze kiedyś.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Kei_car

Nie tak dawno przetłumaczyłem na Wikipedii angielskiego arta o Kei Carach.

Jako, że Ty napisałeś duużo więcej, plus widać, że masz dość sporą wiedzę na ich temat, to sugeruje byś poprawił "mój" artykuł - niech ludzie się edukują o tych fajnych jeździdełkach

Tylko... Trzeba pamiętać, że każdy wóz, który przekracza dopuszczalną pojemność/masę/moc to już nie Kei Car... Mimo, że karoseria może być taka sama.
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • ptsite.xlx.pl